Khamis, 18 Disember 2008

Sungai ku menangis










Sungai ini sungaiku
10 tahun dulu
Aku suka mandi di sini
Mengejar anak-anak ikan di celah batu-batu
Berteduh di bawah pohon-pohon rendang di tebingnya
Sambil melamun dan melihat rumput menari-nari ditiup bayu

Hari ini,
10 tahun terkemudian
aku datang menjenguk sungaiku
Sungaiku bukan sungaiku dulu
Gemercik airmu tidak kedengaran lagi
Yang ku dengar hanyalah tangismu
Terisak menderita, merintih, kecewa

Awalnya
Aku sungai yang jernih
Arusku deras mengalir
Aku tidak meluap bila dilimpah hujan
Aku mengalir ke sawah dan ladang
Aku bekalkan minuman untuk manusia dan binatang

Tapi
Manusia menodai kesucianku
Manusia mensia-siakanku
Manusia merubahku jadi buruk
Manusia meracuniku dengan sisa najis dan kilang
Manusia mencampakkan sampah dan kotoran
Wajah ku hitam
Aku kotor
Aku busuk
Manusia membunuh teman-temanku
Ikan-ikan mati
Rumput rumpai mati
Pepatung pun turut mati

Hari ini
Aku pergi dengan air mata bergautan di kelopak mata
Sungai ku terhina dan tiada siapa yang peduli
Aduhai sungai, kau masih sungaiku lagi


Tiada ulasan: